dimecres, 18 de maig del 2011

Que ha fet ICV-EUiA per aturar els laterals i la Ronda de Mataró

Al 2006, quan es va presentar l'estudi informatiu de la Ronda Mataró, ICV-EUiA va presentar al·legacions on fèiem pales que la construcció d'uns laterals era innecessari i proposàvem diverses millores als accessos des de la C-32.

Aquestes al·legacions van ser desestimades. A més el projecte definitiu de Ronda Mataró es va modificar en l’aprovació definitiva per integrar la Ronda de Mataró com a part de la nova autovia C-31 mal anomenada Ronda del Maresme Sud, la C-31. perpetuant el model d'una via de peatge, la C-32 i una via gratuïta, cosa que no s’havia presentat així quan es van fer les primeres propostes de Ronda de Mataró.

Durant la tramitació del Pla Territorial Metropolità de Barcelona des d’ICV-EUiA i des del Departament de Medi ambient i Habitatge es va aconseguir d’introduir, tant en la Memòria ambiental com en les Normatives i plànols del Pla territorial, la previsió de que abans de desenvolupar cap nova infraestructura de mobilitat al Maresme, s’ha de redactar un Pla Director Urbanístic d’Infraestructures i s’han de contemplar alternatives que aprofitin l’actual traçat i que comportin la menor ocupació del territori.

ICV-EUiA va ser l’únic grup polític que al Consell comarcal del Maresme va votar en contra de l’acord sobre mobilitat al Maresme que preveu el manteniment indefinit dels peatges i avala la ronda Maresme –cosa que sí van aprovar PSC, CiU i ERC.
Quan l’anterior departament de Política Territorial i Obres Públiques va aprovar definitivament el projecte de Ronda de Mataró, ICV-EUiA va ser l’única formació política que va formular al.legacions en contra així com també va ser ICV-EUiA la única força política que va formular al.legacions contra l’Estudi informatiu de Ronda Baix Maresme.ç

ICV-EUiA va organitzar el mes de JUNY de 2010, a la plaça de Cuba, el primer acte informatiu públic per denunciar el projecte de Ronda Mataró, va ser a partir d’aquest acte quan es van mobilitzar d’altres entitats cíviques i moviments ciutadans.

Quan es va produir l’anunci per part del anterior Departament de Política Territorial i Obres públiques de licitació de les obres de la Ronda de Mataró, ICV-EUiA va ser l’únic partit polític que va formular al.legacions en contra.

Passades les eleccions autonòmiques i abans del canvi de govern, Joan Herrera, president del grup parlamentari d’ICV-EUiA va demanar per carta al conseller de Política Territorial i Obres Públiques en funcions Sr. Joaquim Nadal, que s’abstingués d’adjudicar les obres abans del canvi de govern.

En aquest sentit creiem que la creació d'uns laterals a tot el sud de la comarca i la integració de la Ronda de Mataró als mateixos, no solucionarem els problemes de mobilitat ni a la ciutat ni al Maresme. ICV-EUiA segueix, com al primer moment, proposant opcions de millora amb nous accessos al nord de la ciutat, la creació de Carrils Bus/VAO i la desaparició del peatge a la C-32. Així com potenciar el transport públic creant noves línies comarcals, reforçar el servei a Barcelona i prioritzar la Línia Orbital. En aquest sentit considerem imprescindible la redacció un Pla de Mobilitat Comarcal on s'hi tinguin presents tots els factors implicats a la mobilitat.

La C-32, amb l'adicció d'un carril Bus/VAO, es capaç d'absorvir el trànsit de la NII. Els peatges troncals per moviments interns de la comarca s’han de suprimir progressivament, i en tot cas els peatges haurien d'esser instruments de gestió de la mobilitat, per impedir el pas per la comarca de tràfic de travessia nord-sud, així com per regular la congestió del trànsit a Barcelona, no per fer recaptació.